Vietnam dag 23.

När man går på trottoaren här, ja om det går inte ofta för den ska ju vara till allt annat. Här ska först o främst mopederna parkeras sen ska man laga mat, äta, klippa håret, symaskiner, och alla dessa försäljare. Så ni förstå att gå på dem ej så lätt, ut i trafiken det är det bästa. Sedan parkera man cyklar mopeder på tvären så att man har sin lilla egna fredade plats, men det fungera.
På vår lilla upptäcktsfärd idag ska vi se ett tempel och en Budda, det få bli det sista kulturella här i Nha Trang. Det är varmt så man hinner inte så mycket på en dag, men det finns ju vattenhål. Vi hittade en liten resturang beställde in öl med is, ja den blev ju mindre procent men så gott. Sen ska man säga vilka trevliga människor, hjälpsamma på alla vis. Hotellpersonal säger alltid något trevligt, vill hjälpa till visa om man ska gå någon stans. Vi har bara positivt att säga om Vietnamesen. Nu blir det middag vietnamesisk mat som vi gilla mer och mer.

Inmutat område, bakom cykeln.

Frisör, rengör öron och putsa skor,  ja säkert något mer.
Glada skolbarn på rast.

Kyrka.

Fader vår.

Här ska vi över gatan, ingen stanna bara att hålla ögonkontakt så kör de framför eller bakom, börja bli van att det går bra.

Budda.

Gatubild

Lite svalt i vattnet, men över 30 grader i luften.

Vietnam dag 22.

Vi är kvar i Nah Trang, men bytt upp oss med ett hotell med pool.
Har varit och fått Vietnamesisk massage ca 32 kr för en timme. Kollat upp strandlivet men inget dopp, vet ej om det är Gun-Britt eller Jag som dra. När vi satt på parkbänken kom det ett ungt par, som började peka och le gjorde tecken att vi skulle dela på oss. Sedan satte hon sig i mellan oss och han fotograferade oss tre, när han var klar fick hon kameran och han satte sig mellan oss och hon tog några bilder på oss.
Nu har vi varit på en Vietnamesisk liten krog och ätit, det var jättegott.

Vårt hotell från utsidan.

Här blev vi fotograferade av okänt par.

Här tog Gun-Britt en bild medan jag tog en bild med deras kamera.

På restaurangen.

Det tar tid att äta med pinnar.

Ananas kött grönsaker ris, lite starkt men nu har vi vant oss.

Vårt rum, lakanet lär vara väldigt skrynkligt.

Vietnam dag 21.

När vi gav oss av i dag,vet vi inte mer än att vi ska till en ö. En ny och en gammal bro ska vi över. När vi kom över bestämde vi att en kopp kaffe ska vi ha, beställde in Vietnamesiskt  kaffe sedan bad vi om hjälp hur man ska dricka kaffet. Först kommer det ett glas te sedan en kopp med en form av bryggare på, när det runnit ned så ska socker röras i sedan fyra fem isbitar som ska smälta lite. Det var gott.....
Där ifrån tog vi oss till ett gammalt tempel funderade på att gå i kloster, ett mycket vackert ställe som låg på en höjd med vacker utsikt.   (Att gå på museum i Vietnam är nog det billigaste nöjet man kan göra knappt 15 kr för 2 personer).
På vägen hem såg vi ett litet oansenligt kryp in, satt några utanför vi går dit med en viss tvekan. Men när vi kom så blev mottagna som kungar, beställde två öl de startade upp och spelade musik. Flickan i huset har en liten grabb som Gun-Britt ska hålla i knät. Jag tog några bilder på dem, när vi gick vinkade de till oss länge, det var nog inte ofta de har turister hos sig.

Nya bron.

Kaffe tår.

Vietnamesiskt kaffe.

Tempel.

Ska vi gå i kloster.

Snyggt

Gun-Britt med den lille killen, han har en liten ring i örat.
Mamma och två döttrar tror vi, vet ej kunde inte förstå oss.

Såg lite fiskebåtar i dag också.

En givande dag då mycket hände.

Vietnam dag 20.

Vädret behagligt varmt om man hitta någon skugga, vi ordnade vår egen lilla utflykt till en liten fiskehamn. Där var några fina båtar som var hemma och inte ute och fiskade. Det blev några dopp i det blöta också, vågorna var mindre idag så det gick att bada utan att komma under vågorna som i går.

Fiskehamnen.

Tog ett dopp på hem vägen.
Denna tjej fotograferade oss sedan ville hon vara modell för oss, gillade de bilderna som hennes fötter inte var med på bild. Fick ta om de så fötterna syntes.

Har inte efterforskat vem han är som står på statyn.

Går att vila på en kräfta.......

Nu är det andra gången som vi ser att en kvinna bli riktigt arg.
Idag i hamnen var en kvinna helt utan kontroll skrek och gormade, helt i upplösnings tillstånd, tidigare i Saigon kom en kvinna ihop sig, hon tog en järn pinne och slogs med. Är Vietnamesiska kvinnor hetlevrade, man kan undra.??

Vietnam dag 19.

Idag har det varit en jobbig dag, låg några timmar på stranden och pressade i solen. Det har varit en varm dag men det har fläktat från havet och stora vågor att bada i, jätte roligt att bada. Vi köpte några grillspett som blev vår lunch med öl till, skapligt billigt ca. 15 kronor för oss två.

Frukost var helt ok i dag.

Vid stranden.
Stranden 5 minuter att gå från hotellet.
På stranden.

Ska bada bara kepsen ska av.
Ett ofrivilligt dopp.

När vi satt och åt så kom en svenska och slog sig ned vid vårt bord, hon hörde att vi var svenska. Så vi utbytte lite rese tips och en trevligt måltid tillsammans, hon åkte ensam har varit borta i 1,5 månad. Hon har inte träffat en enda svensk på hela tiden.

Vietnam dag 18.

Åt en god middag innan vi gick en kvälls runda.

Idag har det nog varit den lataste insatsen på vår resa. Sov länge var och åt frukost den var bra, frukost är inte så bra på hotellen så är den som idag då är det godkänt. Kaffe baguette smör marmelad lite olika frukte det blev vi mätta på. Sedan var vi en runda ner till stranden, men inget bad. Var och lånade en vattenkokare så nu blir det kaffe när vi vill. Har kollat lite på OS i Tv, kan inte förstå vad de prata om så det blir SVT blogg att läsa samtidigt  om man vill ha lite fakta.
Den här raketen ska vi gå upp i om orken inte tryter,fin ut sike över stan.

G-B prova hattar, det blev en ny hatt för 100 000 dong, dyrt det är hur man ser det. Med lite prutmån blev det ca 35 kr.

Vietnam dag 17

Nu är vi inriktade på att köpa på oss lite  mat och dricka så vi klara oss idag på resan till Nah Trang. Vad behöver vi vatten öl bananer fralla och en god kaka. Sedan ska vi gå och äta frukost någon stats innan tåget går, det blev Amerikanskt kaffe bröd ägg, det blev bra och gott.
40 minuter före 09,00 ska vi vara på tåget då går det, komma på fel tåg går ej. Vid utgång en värdinna sedan en tågvärd vid varje vagn som kolla biljetter komma fel en orimlighet. Vi var nog 7-8 turister i vår vagn, man vill veta vart ifrån man kommer. När vi ska äta dela vi på en flaska dricka som jag håller om i ett stadigt greppför att inte välta men damen sätet bakom hävda att Gun-Britt ska ha en egen så vi ska ta emot en flaska av henne. Hon är pratsjuk vill prata med oss hon kan några ord så vi pratade och redade ut en hel del. Efter 7 timmar var vi framme, tog en taxi 37 kr. Allt kosta 37 kr eller 3,70 kr, ska man ha en öl 3,70 vill man ha ett knippe bananer 3,70 enkelt, nästa sedel under är värd 0,37 öre. Nu har vi varit ätit en god middag, köpt en flaska Rom och Cola. Det har varit slut någon dag, men nu käns det bättre.
Frukost
Tågvärd.
På plats vagn 5 plats 34/35

Från hotellet.
Imorgon se vi fram emot lite sol och bad.
Rom och Cola är intagen, tvätten slängd i tvättkorgen så då är allt rent och fint.

Vietnam Dag 16.

Nu har vi varit och beställt tågbiljetter till Nha Tragg, i morgon kl 9,00 går tåget men man ska vara på plats 40 min tidigare. Noga när man köper biljett, pass vill man ha för att visa vem man är. Så ingen sovmorgon för det gäller att köpa på sig lite mat, resan tar hela dagen. Vet ej om vi äter det som säljs i tåget. Bruka vara olika förpackningar som man inte förstå vad de säljer.

Tågstationen utanför.

Väntsalen

Biljettkontor.

Fasader som vi gick förbi.
Fasader.
Sadelkatt.

Ute på gatan.

Vietnam dag 15.

Idag resdag och vi ska resa ifrån det trevliga familjen, avsked med många krama och ett välkommen tillbaka. Det har varit en upplevelse att få leva så nära, och bli så bra omhändigtagna mat frukter till mellan mål. Lån av cyklar gratis och båttur m.m. Vi slapp att gå till en taxi, det blev moped med resväska i knät. Gun-Britt lite tveksamm till transporten men väl framme så var det helt OK. Men när vi köpt biljett kommit på bussen så utbröt smärre kaos ut när vårt bagage och alla påsar och lådor inte fick plats. Fick stiga av efter en stund kom en annan buss vi stod lite frågande en stund. Men sen åkte vi till en busstation västra delen av Saigon, om det var kaos när vi klev på var ett annat kaos här med bilar moppa. Sedan en taxi då var vår lilla lapp med adress på Vietnamesiska till hotellet bra att ha. Hotellet ligger in till järnvägsstation gångavstånd lätt att ta sig vidare i över morgon, men först ska vi se hur det är här i morgon.

Mamma i huset.

Familjen bakom mopparna.

Nu är allt lastar väskor ryggsäckar och Gun-Britt på plats med hjärtat ihalsgropen, hon ska åka en bit för att få sin hjälm.

Busstation.

I backspegeln.

Västra stationen.

Nu kan Gun-Britt andas ut, endast ett par öl saknas som vi ska gå ned och köpa. Vet inte om vi kan sova här när väggarna är täta och inga grodor som kväker oss till sömns.

Vietnam dag 14.

Tog några bilder på vår morgonpromenad, och var på ICA köpte lite till kaffet.

Är jag inte tjusig?

Vi äter bananer morgon midda kväll.

Han tar upp något ät bart, ligger kanske på tallriken i kväll?

ICA  snabbköp, sedan blev vi bjudna på frukt.

Vietnam dag 13 em.

Nu ska vi hyra en båt med kapten för att ta oss till den lilla staden Cholong-Thöi.
Åkte på smala vattenvägar till breda floder som var flera km breda, men de smala är mysigaste där palmerna hänger ut över floden. Vi åkte förbi flera små industrier som båt varv kokus industrier och de som sysslade med fiske.
När vi kom fram till den lilla staden, tror man det inte ska gå att leva här. Men så är det inte, här är en marknad men ingen handel trots varor kvar att köpa. En hel del människor satt vid trottoaren i värmen och studerade oss och såg ut att ha det bra trots den misär
som vi tyckte att det är. Det som var ordning på var kyrkan där prästen hälsade oss välkomna. Vi köpte en dricka som jag tror var gjord av bambu, tror jag ingen att fråga. Fick den i en plastmugg sugrör och i en plastpåse att bära den i.
Det var en intressant utflykt.

Vietnam dag 13 fm.

Efter frukosten tog vi en promenad för att göra av med lite kalorier. Tog den stora by gatan bort en bit för att sedan gå tillbaka på den mindre vägen (stigen) in i urskogen med våra mått mätt. Där låg många små hus, de som var hemma vinkade och log när vi kom.
De se ut att ha det bra, och är nog lika lyckliga som vi, men undra vad lever av. Många har nät utspända i floden och lever som fiskare, De går till midjan i vattnet och vittja sina nät. Fisken som vi har ätit här smaka jätte gott.

Den stora by vägen.

Den lilla by gatan med många små fina hus, allt transporteras med moped hit.

På andra sidan bor vi.

Kan bli för mycket motion.

Vietnam

Vi lånade ett par cyklar för att ta oss in till den lilla by 5 km bort smala stigar till en början vi mötte alla skolbarn på vägen dit för de ha fritt några timmar, alla hälsade och var glada när vi kom. Temperaturen för att cykla är inte den allra bästa, något över 30 grader.
Nästan framme i byn.

By gatan.

Stora torget.

Marknaden.

Lite olika sädesslag.
På vägen hem stannade vi och köpte lite bröd till kaffet vid vägkanten av damen, som ville att vi ska hälsa på den lilla flickan.
Pekade på kameran att vi skulle ta en bild.
Men hon var mest bekymrad att vi bara köpte en bulle, pekade på G-B ska hon inte ha något, men vi delar ju. Går inte att förklara.
Här ute är det bara vietnamesiska som gäller inget annat.
Utan för hyddan växer de, där grodorna håller på om natten. Skön musik att somna till.
Strax middag kan undra vad blir i kväll.

Vietnam dag 12.

När det var bestämt vi skulle åka till Vietnam var frågan vad ska vi göra och vad ska vi bo? Bo i ett Vietnamesiskt hem ja lite intressant, men så hittade vi det här hotellet med tre små hyddor och som drivs av en familj. Här får man vara med om att laga Vietnamesisk mat i deras kök. Fick börja med att mala ris kokosmjölk till en vätska  som sedan ska bli grunden till pannkakor som ska bakas med lite olika ingredienser i.

Det var den bästa måltiden vi har ätit här i Vietnam hittills.
Vi fick pannkakor fisk ris någon typ av sallad med räkor  en gryta med kokta frukter men inte minst inbakade bananer, de vill man ha mer av.
Men att tvätta fötterna efter maten var något nytt.

Vietnam dag 11.

Idag var jag väldigt tveksam när vi ska flytta till ett nytt hotell, när vi har åkt en halv timme med taxi vek han av på en mindre väg. Vägarna blev mindre jag kunde inte hänga med på kartan. Taxi chauffören stannade ringde några gånger, han var nog lika ovetande om vad han var som jag. Efter ytterliga 30 min ringde han, gjorde en u-sväng och stannade vid ett par grabbar vid vägkanten. De kom fram vi visade hotell voucher de sa ni är rätt, de tog G-B väska och min ryggsäck på en moppe och körde. Sedan fick vi gå 15 minuter på en liten smal väg för moppar o cyklar. Vi kom fram till ett hus och några hyddor, blev bjudna på en drink och frukter. Jag få se om G-B stanna kvar i natt? Jag tror nog att taket är tätt men inte väggarna,

Jag erkänner att jag var lite orolig att det inte skulle vara rätt väg hit.

Vietnam dag 10

Jag ska skriva lite om trafiken här i Vietnam. Störst först, gångare cyklister stå lägst på listan buss taxi behöver inte bromsa bara tuta en gång hjälper inte det så kommer det mer och längre signaler. Mopparna ska man inte tala om de är precis över allt signalar på allt, parkera allra helst tvärs på trottoarer så man få gå ut på gatan för att komma förbi. Jag visste inte att signalen var den funktion näst gaspedalen som är den viktigastepå ett fordon.
Persy Nilsson kan inte trivas här, då blir det många däck att punktera.

Bild från Saigon

Vår lilla hjälpreda på hotellet här.

Vietnam dag 9.

Idag har det hänt mycket, bara sådant som man vill komma ihåg. Vi har varit på Mekong floden hela dagen. Med flera stopp, har varit på ett tegelbruk såg hur tegelsten kommer till från lera till ugn, godis fabrik, matt tillverkning,lyssnat på Vietnamesisk musik, smakat på sprit på kokus och inte minst ätit Vietnamesisk mat. Den fick vi själva vara med och fixa till, äta med pinna ja så där, sked gaffel var nog att föredra annas har vi varit kvar ännu. Sedan åkte vi också kanot på smala vattenvägar. En lyckad dag.

Vietnam dag 8,

Idag fm en runda efter Mekong, sedan ett dopp i poolen. Lång promenad in till centrum på em.

Vietnam dag 7

(Idag började resan kl. 10,45) I går talade vi med hotell personalen att vi ska till Ben Tre hotell Oasis. De sa det var ok vi hjälper till, när vi kom ned för att cheka ut fick vi en handskriven lapp med lite siffror på. Sedan sa de att  det kommer två mopeder som ni ska åka med, Gun-Britt vägra att åka med en resväska på moppen, så de beställde en taxi en fem krona mer. Taxin körde tjugo minuter släppte av oss på ett ställe som inte liknade någon buss station, men med alla lika vänliga personer så blev vi slussade så vi kunde visa vår lilla lapp. Väntade några minuter fick två flaskor vatten sen kom en buss, de nickade åt oss vi klev på. Åkte buss 2 timmar ingen aning om vi var på rätt håll, bussen stannade ja sa vad ska vi nu göra ingen som vi kunde tala med. Men när vi stod där kom en mini buss tog vår väska och ryggsäck pekade att vi ska kliva på. Tjugo minuter senare var vi på plats på hotellet, enastående vad det gå smidigt.

Vietnam dag 6.

Vi har bara drällt omkring idag och varit i Ben Thanh Market blev ingen större affär. I morgon onsdag ska vi ta oss till Ben Tre och lite ut i spenaten, hoppas att vi valt hotell som är någulunda bra. Vet ej om internet är bra, få se om vi bara hitta dit i Mekong deltat. Ska bil skönt med lite naturupplevelser till omväxling.

Vietnam dag 5.

I dag lite kultur museum kända byggnader, det är skönast för värmen att gå inomhus.

Folkkommittens hus.

Stadsteatern.

Jag tog ett extra knäck, för att dryga ut reskassan.

Lyckades sälja en dricka.

Den här maten gilla jag, O vad det är gott.

Vietnam dag 4 kväll.

Vår kvälls promenad slutade med några hektor mer i packningen.

Storlek M till G B någon för mig som ska ha storlek XX XLL var slut ska köpa i morgon.
Hon var så trevlig ändå fick hon leta efter något till mig, hur stå man ut för att göra alla nöjda??

Gun-Britt har hamnat i en förhandling 200 000 Dong för vad vet jag inte.

Vietnam dag 4.

Idag har vi åkt buss 2 timmar väster ut från a Ho Chi Minh mil vet jag inte till Cuchi Tunnel. Det var intressant att se och få en inblick i hur det var, den tunneln som är på bilden är grävd för oss storväxta de rätta är bara hälften så stora. Men jag tog mig knappt fram här, varmt ingen luft så jag tog första bästa väg upp.

Lade tvätt i en korg på morgonen När vi kom hem låg tvätten ren och struken på sängen, det ingår här liksom hemma, där slänger jag också tvätten i korgen när man behöver något rent så finns det.

Inte kul att ramla ned här.

Vietnam dag 3.

Krigsmuseum

Idag har vi varit runt i Ho Chi Minh och sett på några av de mest kända sevärdheterna här, har en park kvar som man ska se på kvällen. Det är jobbigt att gå på stan så nu en kopp kaffe sedan lite vila innan besöket i parken.

Fabrik för krigsinvalider som tillverka tavlor m.m med inlägg av äggskal.

Passade på att ta en bild i köket när jag var på väg till VC när vi tog lunch.

Tämpel i China Town.

Tidigare president palatset Syd Vietnam till kriget slut 1975

General post Office.

Dag 2

När när vi bara kommer över gatan så ska vi äta lite, jag ska äta ananas fylld med ris och skinka, Gun-Britt en rätt med spagetti smakade bra.

Har varit Riverside, och flanerat. Tog en cykel taxi dit, tog längre tid förhandla om priset än att gå.
Nu ska vi dricka en whisky, för att spä på vårt välmående.

Hotel AVA

Utsikt från hotellet.

Dag 1.

Nu är vi Saigon på vårt hotell, resan gick bra bytet i Bangkok lite svårt att hitta till gaten. Men efter en buss resa på  tio minuter en promenad inne på en kilometer sedan en ny bussresa kom vi till gaten. Flygplatsen i  Bangkok den är stor, nu ska vi lösa lite praktiska saker med hotellet, sedan skaffa vatten och så lite mat.

Nu har invägning utförts, 26 kilo fick vi ihop. Ska dra lott om vem som ska ta den stora ryggsäcken.