NU ÄR DENNA RESA SLUT 2010

Nu är det dax för hemresa, vi ska åka till flygplatsen, Suvarnabhumi Airport med taxi.

Dag 27: Kho San Road

Nu är det inte så mycket kvar på vår resa till Tahiland men vi ska också hinna med att besöka Kho San Road en känd gata. Lite bökigt att komma dit för rödskjortonas demostration så en del gator är avstängda, så det blir en liten omväg dit. Vi såg demostrationståget från hotellet det höll på tre fyra timmar.

Dag 26: China Town.

Vi tog en taxi till China Town som är stökigt, bökigt, starka lukter och skyltar på kinesiska.Bangkoks tågstationen Hua Lamphong ligger här också. Det blev lite tid för ett bastubad på hotellet också, man har någon slags av örter i ett krus  så nan får en hälsosam lukt som ska vara bra för hälsan.

Dag 25: Bron över floden Kwai.

I dag åker vi till Kanchanaburi för att besöka bron över Kwai, i minibussen är det också med två familler en från Malaysia och en från England mycket trevliga personer. Vi besökte också ett museum som handlade om floden Kwai, ett tigertempel, och sedan var vi och åt på en resturang med thai mat som låg vackert intill floden närma gränsen till Myanmar (Burma).

Dag 24: Bangkok

Vi åt frukost buffe, mycket att välja på. Har kollat in hotellet mycket fint, poolen ligger på åttonde våning och har en bastu som vi ska prova någon dag, Vädret ej så bra just nu kom en regnskur, hotellpersonalen sa det är över på en halvtimme det stämde, sen sken solen upp. Så vi gick till floden letade upp en brygga löste biljett åkte in till Chinatown. Vi kom till den platsen där rödskjortona håller möte, nu var det lugnt där. Köpte lite olika maträtte på gatan och provade, det mesta smakade bra. När vi kom hem gick vi upp till poolen en liten stund.

Dag 23: Åker till Bangkok.

Idag ska vi åka till Bangkok tåget går vid klockan fyra, men innan dess ska vi gå och köpa biljetter. Hua Hin har en myckert vacker järnvägsstation som är en sevärdhet, kungen har en egen väntsal som han andvänder när han är på sitt sommarställe i Hua Hin. Här ska man ha god tid på sig, här är alltid mycket folk i rörelse hela tiden, järnvägspersonal, resenärer, alla säljare som ska med på tåget och serva thailändarna med mat på resan. Många taxi och Tuk Tuk förare som jaga resenärer som kommer med tågen. Vi köpte biljetter till express tåget, det gick i rätt tid. När vi satt oss på våra platser kom de med ett glas dricka och en muffins, bara vi och lokförarna fick, vet ej varför.Tåget susade fram i sina 70 80 km i timmen så hände något, det bara stannade mitt ute på spåret. Diesel loket helt tyst bara fläktarna i taket surrade, de båda lokföraena tog en pärm under armen och lite verktyg så hoppade de ut. Efter en halv timme startade motorn, men då såg jag att det var rött ljus på en signal. Fick vänta ytterliga tjogo minuter sen började det att röra på sig sakta sakta till närmaste station, där blev det stopp, alla mötande tåg ska förbi så vi fick vänta. Efter två timmar satte det fart mot Bangkok expresståget gick säkert med en hastighet på 80 90 km i timmen. Vi var framme i Bangkok lite över tio, och nu ska vi försöka hitta hotellet som vi har beställt på internet. Här var det inga poblem att få en taxl, alla ville köra, det var bara att välja pris från 260 till 80 Bath. Jag visade en karta vad hotellet låg, till den vi valt ut att köra, vände kartan upp och ned fram och tillbaka men sen körde han, ringde i sin mobil, stannade vid en gatusäljare körde vidare. Till sist in på en liten skum gata tyckte vi då, stannade vid ett hotell det var rätt. Sa vårt namn till hotellpersonalen en kopia på passet så var allt klart. Kom upp till rummet, herre gud vi har inte hyrt en lägenhet det var två rum kök och bad. Det kostade oss 304 kr med frukosr och natt mitt inne i Bangkok.

Dag 22:Vandra vid stranden.

Jag blev besviken i dag till frukost. inga stekta potatis hur kan de göra så. Men det gick över så vi packade ryggsäcken med vatten tre liter. gick ner till havet, det ska bli en långpromenad två timmar med stopp för bad. Det ska vara en stor staty av en kvinna i guld som står på en klippa. Vi ska också ta fot massage och pedikyr innan vi ska ut och äta i kväll

Dag 21: I vattnet.

Idag gick vi till havet det är fortfarande mycket varmt, så vi hyrde solstolar som vi satte ute i vattnet så ibland kom det en våg som slog över stolen. Jag sa till Gun-Britt skaffa sugrör till snorkel så går det bra att ligga här.
På hem vägen gick vi in och tog massage, för det är svalt inne i de lokalerna.

Dag 20: Wat (tempel)

Idag ska vi ta bussen till Phetchaburi som ligger norr om Hua Hin knappt fyra mil dit, vi letade upp en busstation väntade en halv timme sedan kom bussen som ska till Bangkok, åkte med den, var en express buss stannade inte så ofta. Men den stannade på en rastplats, vi frågade vad vi ska kliva av. Svar åk med i tio minuter så  hoppar ni av där, kom till ett stort köpcentrum som låg åtta km utanför Phetchaburi inte en taxi, men efter en stund kom en Tuk Tuk som tog oss med till den största templet. I vår guid bok kunde man se en karta på vad de åtta templen låg och läsa deras historia mycket intressant och lärorikt. När vi har gått rundan och besökt templen och skulle åka tillbaka och ta bussen vid köpcentrum, kom en dam och frågade vad vi letade efter. Hon sa inget kom tillbvaka med två pllar som hon ställde i skuggan medan hon sprang omkring och jagade en taxi. Den kom sedan och hon sa att vi inte skulle betala mer än fyrtio bath. Vi tackade, sedan fann vi vår buss, och kom hem lyckligt.

Dag 19: Demonstrationer.

Vi har hört att det ska bli demonstrationer av Rödskjortorna i Bangkok,ej så bra när vi ska dit om några dagar. Försöker se på TV kolla på internet, Folkets TV-kanal den sänder inte nu, (är stoppad) så nu får vi inte se några bilder vad Rödskjortorna tänker att göra. Läser på Svenska ambassadens hemsida vad de rekommendera, undvik stora folksamlingar, klä dig inte i rött och inte i gult.

Dag 18: Hotell Thipurui City som bas.

Torsdagen den 11-03-10. Nu är vi tillbaka i Hua Hin det ligger bra till, här är en hel del som vi inte hann med att se när vi var här sist. Men nu efter frukosten ska vi byta hotell, vi vill ha ett med pool och centralt närma till havet. Efter en liten rundvandring fann vi ett hotell med pool på femte våning och ett rum på samma våning, snyggt, rent och med frukost. Flyttade våra ryggsäckar till det nya rummet, tog ett dopp i poolen och beställde in kaffe på rummet. På alla de hotell som vi har varit på så är det en otroligt vänlig personal, hjälpsamma glada och tillmötesgående om vill ha lite hjälp.

Dag 17: Tillbaka till fastlandet.

Idag åker vi tillbaka till fastlandet, en taxi kommer och hämta oss klockan nio, som kör de två milen till båten. Jag tror att det är ännu varmare i dag svetten dryper av mig, genomsur hela jag. När vi kom till piren där båten går ifrån, så ska det delas ut klistermärken till alla så ryggsäckar och väskor kommer i rätt hög, så att det blir smidigt vid varja ställe som båten går in till en brygga. Det ser väldigt rörigt ut, men de har säkert koll på det. Vädret har slagit om från sol till regn, jag tror det är åska för den värmen är ej normalt. Vi får byta båt efter den sista ön, men då regna det inte. Vi var en timme försenade när vi kom till land, nu gäller det att hitta en buss, det är några stycken att välja bland, fråga man någon så är de hjälpsamma, så vi hittade en buss. Vi ska åka tillbaka till Hua Hin och ha det som bas i några dagar. Vi hade ett stopp på vägen så vi hann dricka en kopp kaffe, nu regna det riktigt, det bara öser ned. Vi hade tur på vår plats regnade det inte in, men många satt med plastpåsar och fångade upp vattendropparna, en ovanlig syn. Vi var framme i Hua Hin klockan halv elva på kvällen, nu ska vi se om det finns några lediga rum. Vi gick mot centrum, gick in på ett hotell kollade priset och rummet innan vi bestämde oss 350:- kr natten med frukost vi tog det, byter i morgon. Men mat var det sämre utbud på så dags på dygnet, men lite fick vi tag på.

Vid hamnen

Taxi bilar som ska hämta nya båtluffare.

Gun-Britt väntar på att få gå ombord.

På bussen.

Dag 14 till 16: Ko Samui.

Vi har nu i några dagar bara haft det skönt legat vid havet och badat, gått promenader på stranden och i stan på upptäcktsfärd. Kvällarna har vi varit på lite olika resturanger och ätit och köpt lite smått och gott.

Dag 13: Båttur runt Ko Samui.

Idag har vi åkt en båttur runt hela ön, snorklat på ett rev (ej några bilder från snorklingen) badat, ock ätit god thai mat på en ö, druckit kokus mjölk från en kokus nöt.

Dag 12: Ko Samui

Vaknade utvilade vid åtta tiden, frukost serveras ej på hotellet, så på med kläder ut på gatan och se om det är någon bra resturang med frukost. Nu ska vi se om det finns något hotell som har ett bättre rum till rimligt pris, var runt och kollade. Vi fick tag i ett mycket fint rum tredje vån över poolen utsikt mot havet, frukost två flaskor vatten om dagen, kaffe på rummet och rent snyggt, solstolar och parasoll ingår också. Vädret är fortfarande mycket fint men varmt, vi går till stranden går ut en bit lägger oss i det varma vattnet, käns inte att det svalka men det är skönt. Gun-Britt köpte två klänningar 115 kr för båda, jag köpte två mango och lite öl.

Dag 11: Nattbuss.

När vi kom in i bussen och fick det bekräftat att vi ha hamnat i rätt buss, och ryggsäckarna har jag lagt in. Så nu är det bara att försöka att sova en stund under filten man har fått,  men när jag har somnat så stannade bussen på en rastplats, man kan handla mat, äta eller bara gå på toa. Vi tog en kopp kaffe tittade på all lustiga förpackningar med mat, provade något som såg ätbart ut. Bussen körde vidare mot Chumpon på den stötiga vägen, men bra att somna till, vi var framme vid sex tiden. Båten ska gå vid sju, men innan ska vi ha våra ryggsäckar, stå i en kö byta ut biljetten mot klistermärke på bröstet, som visa vilken ö viken hamn på ön som man ska stiga av på, så ryggsäcken ligger i rätt hög. Det är många ryggsäckar så det gäller att de hamna rätt. När ca. femtio personer ska av på en ö på några minuter då är det ett riv och slit efter sin säck,man springer uppe i högen så det gäller att ha ömtåliga saker i handbagaget. Vi kom till rätt brygga till sist, och taxi till Hat Chaweng, Där vi letade upp ett hotell, det var väl inte så bra så vi byter i morgon, när vi har lite bättre om tid att leta. var och åt lite sedan tog vi och slog igen de blå.

Dag 10: Resdag

I dag rätta sagt i natt ska vi åka till Ko Samui med nattbussen, så det ska bli lite spännande hur det ska gå till. Det blir till att packa ryggsäckarna ställa dem i något utrymme tills i kväll. Vi ska försöka leta reda på var bussen ska stanna, vi har frågat, där vi köpte bussbiljetten men lite olika svar fick vi. Så det får vi kolla upp, vi tror att det är i en trevägskorsning där står ett par soffor och så finns det plats för en buss att stanna där. Vi fördriver dagen med bad i poolen, handla mat för resan, köpte någon jumper för de som var med från Växjö behöver tvättas eller slängas. Klocka blev halv tio bussen ska gå vid elva, så vi tog en taxi. När klockan blev strax före elva kollade vi alla bussar som kom, men snart fötstod vi att det inte var bara vi som försökte hitta en buss, så då kändes det lite tryggare. Bussen var en timme sen men det ska man räkna med, sedan kom en person som hjälpte till med att komma på rätt buss. Så vi har lärt oss att det finns alltid någon som vet, men hur de bara stå där när man behöver hjälp vet jag inte.

Dag 9: Har fått för mycket sol.

Hur man gör så går det inte att skydda sig från solen helt, så idag ska det vara skugga, så det blir poolen för där går det att hitta skugga. Men något ska vi göra så det få bli att vi gå på massage. Jag är sugen på Thai massage medan Gun-Britt tycker att de är lite våldsamma så hon tar fot massage.

Dag 8: Nattliv.

Det thailändska köket bjuder på stora upplevelser för den som tycker om god mat. Fräscha råvaror, ofta kyckling, fisk och skaldjur. En thailändsk måltid består alltid av flera olika rätter. Den kan bestå av en soppa, en curryrätt, en friterad/stekt rätt. Till maten serveras alltid ris. Man äter med gaffel och sked, då kniven traditionellt ses som ett “vapen” som inte hör hemma på matbordet.När vi har varit och ätit är det rätt skönt att sätta sig en liten stund och planera lite för morgondagen och gå igenom dagens äventyr.

Dag 7: Utforska stranden norr ut.

Idag har vi varit ute och gått till en fiskehamn och till en fiskmarknad, det är mycket varmt 38° C så man bada på land. Vi ska gå till poolen och ta ett dopp när vi kommer tillbaka, det är lite svalare i den än i havet.

Dag 6: Vid stranden.

Lördag 27: Man blir alltid sugen på de goda frukterna som säljs på stranden, men det är vatten som man konsumera allra mest i den 35° värmen.

Dag 5: Hua Hin

Fredag 26: Nu har vi kommit till havet, det är inte så mycket folk här i dag. Men i morgon lördag kommer de som bor i Bangkok, då bli det mera liv och rörelse här. Vattnet är mycket varmt så man ligger nästan mer i vattnet än på land. Vi har en plats i skuggan under en Palm, det finns ett tjugo tal hästar här på stranden som man kan hyra för en ridtur.

Dag 4: Tågresa.

Torsdag 25: Idag har vi först åkt lokaltåg från Huamark in till Bangkok centrum Hualampong 0,75 kr för att åka 1,5 mil. Sedan vidare till Hua Hin 34 kr kostade en biljett. det tog 5 timmar. Det är alltid liv och rörelse när tåget står stilla på en station många försäljare kommer in för att sälja mat. Vi provade på något att äta också.

Det här är en länk, tryck på den så får man se hur det är att åka tåg.   Lokaltåg

Dag 3 : Båttur på kanalen.

Onsdag 24: Idag har vi utforskat kanal rafiken, vi åkte någon mil in mot Bangkok.I dessa båtar åker Thailändarna som vi åker buss, båten lämnar bryggan nästan innan de har stannat, så det gällre att hoppa på och av snabbt. Det är inte dyrt, två och femtio för en ersa på någon mil.

Dag 2: Huamark Bangkapi

Tisdag 23: Det är sex timmar tidsskillnad mellan Sverige Thailand och resan tar ca 12 till 13 timmar.Åkte med en taxt till hotellet 1,5 mil till Huamark. Packade upp lite, men det var ju mat som var det akuta att lösa. Gick ut på stan, efter en promenad på femton minuter såg vi ett ställe där man satt och åt, det var en stor utomhus restaurang, vi var de enda turisterna kunde vi snart se. Men hur bär man sig åt här för att inte göra bort sig helt, fick ett bord tog lite mat på ett buffé bord. Då kom man fram med en grill inte lik våra grilla utan man kunde koka soppa också på den, med hjälp av personalen så fick vi mat i oss, den smakade mycket bra och det kostade 115 Baht för oss två med dricka (29:- kr). Sedan gick vi och köpte lite vatten 12 Baht en liter. Gick tillbaka till hotellet klockan var inte mer än åtta pm när vi knöt oss i sängen.

Dag 1: Avresa

Måndagen 22: Nu är den efterlängtade dagen här, vi åker klockan 14,30 till Alvesta. All vår packning är klar, ned packad i våra ryggsäckar.När klockan var halv tre kom Sten Jönsson och körde oss till Alvesta. Tåget var ca. 1,5 timme försenat. Tv 4 var i Alvesta angående tågförseningarna så Gun-Britt blev intervjuad och filmad, kommer att sändas i kväll, Tåget kom vi hoppade på och det gick stilla mot Malmö, för varje mil som gick kändes det att det här kommer att lösa sig, i Malmö fick vi byta från x-2000 till lokaltåg till Kastrup. Vi kom fram i god tid till flygplatsen. Planet gick i rätt tid och när vi satt på våra platser kunde vi slappna av. Resan gick bra till Bangkok med mat lite sömn.

Välkommen till min nya blogg!